Forum Settings
Forums
New
Apr 18, 2011 4:31 AM
#1

Offline
Apr 2009
1461
Wat is IRC?
IRC staat voor Internet Relayed Chat. IRC is, net als MSN, Skype en Jabber, een chat medium waarmee mensen via textberichten live (real-time) met elkaar praten. Het grote verschil tussen IRC en de hiervoor genoemde chatmedia is dat IRC vooral gericht is op (grote) groepschats in kanalen. Veel Fanclubs, fansubbers en ook manga scanlators hebben op IRC een eigen kanaal, voor ons is het kanaal bijvoorbeeld: #HAAMC In deze kanalen zitten zogenaamde users of gebruikers.

Hoe kom je op de webchat?
Het allersimpelste is om gewoon deze pagina te bezoeken. Als je je nickname ingegeven hebt en op 'Go' hebt gedrukt, kom je uiteindelijk in het kanaal #HAAMC.

Als je vaker op IRC terug wil komen is het een goed idee om een zogenaamde IRC client te installeren. Een IRC client is een programma op je computer waar je net iets meer mee kan dan chatten via je webbrowser. Je kan bijvoorbeeld favoriete kanalen maken. Onder deze post neem ik twee handleidingen op, een voor het instellen van mIRC, en eentje voor ChatZilla.

Basis IRC commando's.
Natuurlijk willen we allemaal op IRC meer doen dan alleen praten. Hieronder een klein overzichtje van de meest standaard IRC commando's. In clients als mIRC en ChatZilla werken ze gewoon met een /, in andere clients worden misschien andere prefixes (voorafgaande aan een commando) gebruikt.


Nicknaam Registratie
Mits je naam nog niet eerder is geregistreerd is door een ander is het mogelijk om de nicknaam vast te leggen voor je eigen gebruik. Hiermee voorkom je dat een ander met jouw nicknaam aan de haal gaat.
Registratie is eenvoudig.
Je typt het volgende bericht (in het serverscherm): /msg NickServ register password
Het wachtwoord is het wachtwoord dat je gaat gebruiken om in het vervolg in te loggen dus probeer het niet te vergeten. (Mocht je het toch vergeten kun je het met /msg Nickserv resetpass resetten.)
Je krijgt vervolgens een e-mailbericht van NickServ. Volg de instructies in de mail en stuur de confirmatiecode naar NickServ. Hiermee is de registratie afgerond.
In het vervolg moet je inloggen bij NickServ elke keer als je verbinding maakt: /msg NickServ identify . Dit kun je via ChatZilla, mIRC of HydraIRC automatisch laten doen.

Dank aan StefanNL (Moko-chan) voor het maken van deze handleiding!
Maru-tanOct 30, 2014 1:43 PM

Reply Disabled for Non-Club Members
Apr 18, 2011 4:37 AM
#2

Offline
Apr 2009
1461
ChatZilla Handleiding

Wat is Chatzilla/Firefox?
Chatzilla is een browserplugin voor Firefox. Om Chatzilla te installeren heb je de Firefox browser nodig.

Hoe kom ik aan chatzilla?
Chatzilla is een extension, dat wil zeggen een extra programma dat je installeert in de browser. Start firefox en installeer de extension. Deze vind hier. (klik install now) en volg de aangegeven stappen op. Chatzilla is ook
helemaal gratis.

Installatie gelukt, en nu?
Herstart firefox. Kies boven in het menu Extra en vervolgens
Chatzilla.

Hoe kom ik op de Chat?
Tik onderin de balk van chatzilla /server irc.rizon.net en druk op enter. Chatzilla kan ook elke keer automatisch bij het opstarten verbinding maken met het OGame netwerk. Dan hoef je niet elke keer bij het opstarten "/server irc.rizon.net" in te tikken. Klik met rechtermuisknop op het balkje irc.rizon.net en kies "Open this Network at startup" Nu moet je een chatnaam verzinnen. Chatzilla zal je chatnaam onthouden wanneer je een volgende keer inlogt op het netwerk. Je kan je naam altijd
veranderen door opnieuw het /nick commando in te voeren. Het kan zijn dat de gekozen naam in gebruik is, probeer dan een andere naam. Toets /nick "EenLeukeNaam" en druk op enter.
En nu op naar het officiële chatkanaal. Toets /join #HAAMC en druk op enter.
Wil je automatisch naar ons chatkanaal wanneer je Chatzilla opstart? Dat kan! Rechtermuisknop op het balkje "#HAAMC" en kies "Open This channel at startup".
Maru-tanMar 30, 2014 2:52 PM

Apr 18, 2011 4:49 AM
#3

Offline
Apr 2009
1461
mIRC Handleiding

mIRC downloaden

mIRC is te vinden op de officiële site. Vervolgens moet het programma worden geïnstalleerd. Na de installatie kun je het programma starten of eventueel nog een extensie script als NNS of UPP installeren.

Tijdens het opstarten van het programma komt er een schermpje naar voor met informatie over je gratis licentie van 30 dagen. Dit is op zich niet zo belangrijk en kun je op continue klikken (ook na de 30 dagen licentie kan dit nog steeds, na een paar sec gewacht te hebben).

Hierna zal een optiescherm van mIRC verschijnen, klik op het kopje 'connect'. Hier kun je de nicknaam kiezen (emailadres is niet nodig, maar vul wel iets in!)

Onder het kopje connect staat het menu 'Servers'. Klik hierop en zoek in de lijst naar het mapje 'Rizon'. De kans bestaat dat het niet aanwezig is wat betekent dat je het moet toevoegen. Klik daarvoor op Add.
01.gif

Vul vervolgens de velden in zoals hier op onderstaande screenshot:
02-rizon.gif
Klik op Add en zoek hierna de nieuw aangemaakt server op in de lijst. Klik deze aan en klik vervolgens op Select. Klik hierna op Connect.

mIRC zal nu verbinding maken met de server, wanneer er verbinding is gemaakt kun je onderaan in het typvakje intikken: /join #HAAMC.

Om jezelf automatisch te identificeren met je nicknaam die is geregistreerd bij NickServ zijn er twee opties.

Perform
Perform voert commando's uit elke keer als je met een server verbonden wordt. Je vind het bij 'Options' onder 'Connect'.
03.gif
Onder 'Network' vind je alleen "All Networks" en "Other Networks" dus je wilt eerst Rizon aan die lijst toevoegen. Klik op 'Add'.
04.gif
Kies vervolgens Rizon uit de lijst.
05-rizon.gif
Nu zorg je dat onder 'Network' voor 'Rizon' kiest en voeg je daar het commando voor identificatie toe:
/msg NickServ identify

Script
Deze methode is naar mijn mening de betere aangezien dit zorgt dat je inlogt elke keer als NickServ erom vraagt.
Ga naar de Script Editor. Dit vind je onder 'Tools' in de menubar of je gebruikt alt+R.
Zorg ervoor dat je in de 'Remote' tab zit en voeg daar onderstaande code toe (zorg wel dat je het vervangt):
on ^*:NOTICE:*This nickname is registered and protected*:?:{ 
if ($nick == nickserv) {
msg nickserv identify
}
}
Maru-tanOct 17, 2011 6:52 AM

Apr 18, 2011 4:57 AM
#4

Offline
Apr 2009
1461
IRC Troubleshooting

Help, iets gaat fout?!?!?!

Het kan zijn dat de server problemen heeft, in dat geval is er een alternatief te vinden in de vorm van het channel #HAAMC op de server irc.rizon.net.

Mocht je ook hier geen succes hebben kun je altijd mij een PM sturen.

Apr 25, 2011 6:46 AM
#5

Offline
Dec 2009
3389
...
Zo, jij had veel vrije tijd X3
Heb je me zo erg gemist X3
ღღღ

"When I started screaming, I finally figured
it out. I had always been afraid of not being
able to see my future. Of not knowing what I
want to do in my life. Of not knowing why I
don't know what I want to do. And of the days
that kept flowing by mercilessly, in spite
of that" - Yuuta Takemoto (Honey and Clover)
Apr 25, 2011 9:55 AM
#6

Offline
Apr 2009
1461
Copy paste van ander forum af, don't overrate me :P

Apr 26, 2011 12:42 AM
#7

Offline
Sep 2009
255
Tnx, weet ik ook eindelijk waar ik mee bezig ben XD
Apr 26, 2011 4:05 AM
#8

Offline
Dec 2009
3389
Maru-tan said:
Copy paste van ander forum af, don't overrate me :P

Jep, da's de echte Maru-tan ¬¬
Ik vroeg me al af wat er met je gebeurd was =X
ღღღ

"When I started screaming, I finally figured
it out. I had always been afraid of not being
able to see my future. Of not knowing what I
want to do in my life. Of not knowing why I
don't know what I want to do. And of the days
that kept flowing by mercilessly, in spite
of that" - Yuuta Takemoto (Honey and Clover)
Sep 2, 2011 3:39 AM
#9

Offline
Oct 2008
421
Maru-tan said:
Copy paste van ander forum af, don't overrate me :P

hahaha xD
Nov 3, 2013 8:36 AM

Offline
Oct 2010
1380
Voor alle MAL leden, een aantal van onze nieuwe MAL leden hebben sinds gisteren besloten ons eindelijk op onze IRC chat te joinen. Loop de gezelligheid niet mis en kom ook!
Ik ben 1 van de organisatoren binnen HAAMC en al lid van de club sinds 3 oktober 2010 :)
De officiële HAAMC IRC channel (Ik ben daar MuMe-san) (channel= #HAAMC & server= irc.rizon.net)
Reply Disabled for Non-Club Members

More topics from this board

» Anime die je laatst hebt completed. ( 1 2 3 4 5 ... Last Page )

morshuwarrior - Jan 24, 2014

4193 by dino-chan »»
Apr 30, 3:10 PM

» Toekomst Anime Song of the Week. (tl;dr Vanaf nu op Discord) ( 1 2 3 4 5 ... Last Page )

Maru-tan - Nov 3, 2017

254 by sandshark »»
Apr 17, 2:52 PM

» [Game] Bikkeltopic! [03:00-05:00] - The End Is Near ( 1 2 3 4 5 ... Last Page )

PirateBunnii_exe - Feb 25, 2014

9157 by HikenAce078 »»
Mar 30, 6:51 PM

» HAAMC Discord |Bijna Abunai hyppuu~ ( 1 2 )

Maru-tan - Mar 7, 2017

91 by Ardanaz »»
Aug 10, 2023 12:11 AM

Sticky: » Stel jezelf voor ( 1 2 3 4 5 ... Last Page )

Chou-chan - Jun 28, 2010

5515 by konatsurogi »»
Feb 27, 2023 11:17 AM
It’s time to ditch the text file.
Keep track of your anime easily by creating your own list.
Sign Up Login