MyAnimeList.net

Back to RockBird24's BlogRockBird24's Blog

09-03-11, 1:05 PM
Anime Relations: Mononoke Hime
Mononoke Hime Review

de Maura

La data de 12 iulie 1997 rula pentru prima dată în cinematografele japoneze noua capodoperă a lui Hayao Miyazaki, şi anume „Mononoke Hime”. Doi ani mai târziu, acesta avea cele mai multe încasări, până când a fost detronat de „Titanic”.
În limba japoneză, „Mononoke” este un termen folosit de obicei pentru „spirit” sau „monstru”, în timp ce „Hime” înseamnă prinţesă, un nume perfect pentru drama îmbinată cu elemente fantastice a perioadei Muromachi a Japoniei.
Voi începe cu ceea ce am simțit la prima vizionare. În primul rând, a fost o producție impresionantă. Grafica este originală, și după primele impresii, incredibil de frumoasă, subtilă și umoristică.
Frumosul reiese din părti de animație bine conturate, rivalizând cu Disney, care este (pe drept sau nu) considerat nivelul superior. De exemplu, într-o scenă înglobată superb sub lumina soarelui, eroul nostru Ashitaka călărește prin pădure pe elanul sau roșu. În altă scenă rapidă, razele de soare ale dupa-amiezii târzii apar striate, în timp ce curg peste pietre și vegetație. Anime-ul reuseste cu brio să impresioneze prin imagini pastorale minunate.
Pe de altă parte, animația japoneză poate fi uneori atât de exagerată încât nu te poți pierde în poveste. Unele imagini sunt ciudate, dar nu aşa depășite încât să-ți pierzi ideea filmului. Într-o scenă de la început, un zeu-mistreț atacă satul, fiind acoperit cu tentacule şi viermi, simbol al spiritul malefic care a infectat animalul.
În altă scenă importantă, suntem introduși Prințesei, care exercită o puternică imagine de dură în maniera tipică stilului japonez, gura ei este roșie, acoperită de sânge dintr-o încercare fără succes de a suge otravă din rana mamei ei lupoaice, ține un pumnal lung, poartă un colier creat din dinți de animale, iar în ochii ei se poate citi furia exagerata. Este o imagine puternică - ceva ce Disney nu ar îndrăzni să facă.

Cum rămâne cu scenariul și povestea?

Povestea este profundă, deşi este prezentată într-un mod drăguţ şi accesibil oricui, desfăşurându-se simultan pe mai multe planuri narative: contrastul puternic dintre importanţa naturii şi a industriei în societatea japoneză de la 1300 și drumul lui Ashitaka care experimentează iubirea dintre două personaje ce provin din medii mult prea diferite.
O atenţie deosebită se acordă implicaţiilor acestuia, în lupta dintre gardienii supranaturali ai pădurii cu locuitorii oraşului de fier care îi consumă resursele până la epuizare. Nu este vorba despre o victorie clară, relaţia dintre oameni şi natură fiind ciclică.
Filmul se deschide cu un zeu-mistreț rău care atacă un sat fără apărare, dar este omorât de bunul prinţ Ashitaka. Însă creatorul Hayao Miyazaki, spre deosebire de creatorul lui James Bond, știe că fiecare victorie vine cu un preț și că fiecare acțiune are consecințe. Ashitaka este rănit în luptă și infectat de răutatea zeului-mistreț. Vraciul satului îi spune că otrava se răspândește în corp, ceea ce va duce la distrugerea sufletului și moartea proaspătului erou. Vraciul - care s-a închinat în fața zeului-mistreț fiindcă, spre deosebire de Stalone și Arnold, respectă viețile luate, chiar și una rea - îl trimite pe Ahitaka în căutarea leacului, singurul lui indiciu fiind un fier prins în inima bestiei.
Nu durează mult până când o întălneşte pe Sai, un Mogli autentic crescut de lupi in versiunea feminină. Relaţia dintre cei doi începe să se înfiripe în momentul în care aceasta, înduioşată de gestul eroului neexperimentat, care dă dovadă de compasiune scoţând-o pe puştoaică dintr-o situaţie limită, îi prelungeşte viaţa cu ajutorul spiritului pădurii. Apropierea dintre cei doi are loc în urma evenimentelor care îi pun pe protagonişti în situaţii critice.
Speriată de sentimentele ei faţă de un om, dar încurajată de familia ei formată din lupi care îi vor binele, cei doi ajung să se comporte ca un cuplu, relaţia lor fiind sabotată de incapacitatea fetei de a trece peste ura incomensurabilă pentru specia umană, stabilind graniţa dintre cele două lumi (materială şi spirituală) cu o replică memorabilă: „Te plac, dar nu pot uita ce au făcut oamenii”.
De-a lungul filmului, Ashitaka întîlnește o multitudinede personaje, fiecare lăsând o amprentă în derularea poveştii. Mononoke Hime (care, în mod ciudat, nu este numită Mononoke, ci ”San”), lupii albi de dimensiuni uriaşe care au crescut-o de mică, un oraș de fierari conduși de Lady Eboshi care angajează prostituate și leproși să lucreze pentru ea, diferiți hoți, soldați și oameni îndepărtați de societate, un trib de mistreți, spirite drăguţe ale pădurii care sar de colo-colo, dar care nu pot vorbi, o armată invadatoare de samurai, maimuțe care plantează pomi noaptea, și un spirit regal al pădurii sunt doar o parte din personajele pe care le veţi întâlni. Din punct de vedere social, vă veţi lovi de o largă varietate de blesteme și relații complexe care implică ostilități antice, rușine, lăcomie, egoism, răzbunare și frici ale pierderii sângelui antic.

Recomand cu plăcere acest film oricui doreşte să vadă o poveste frumoasă cu personaje fabuloase la tot pasul şi o umilă poveste de dragoste.

---
Anime / Games reviews and more, just on http://www.turmentila.tk